Search This Blog

Saturday, July 11, 2009

jage hati konon

assalamualaikum..
aku lagi yang membebel kat sini..
pedulik hape..ni blog aku kan..
NI BLOGG SAPE????..sAyE!!!!
haha sengal..syok sendiri la plak..

semalam gi dengar ceramah...kantoi ari ni tak pegi hehe
ade sorang ust sape name ntah...
die ceramah pasal agama(standard ah..)

ust tu suare gile nye lantang...nada tinggi manjang...
kalo aku mesti dah sakit tekak..

so tu bukan isi penting nye

ape yg nak aku bebelkan kali ini adalah berkenaan budaya orang melayu kite..awak dan mereka.
orang melayu ni sangat penuh dengan ADAB...KASIH SAYANG...SOPAN SANTUN...PEMAAF...
sampai berzina pon diringankan hukuman dengan bayaran je...penuh dengan kasih sayang kan hukum manusia kat mesia nih..SENGAL....REFORMASI...TUKAR KERAJAAN...haha(emosi plak)

so ust tu memberi satu cadangan dalam usaha mengajak manusia islam ke masjid...

korang biase bace kan papan tanda gini...
"sembahyang lah kamu sebelum kamu disembahyangkan"

ust tu kate nape tak wat ngan lebih direct dan kompem memberi kesan kepada pembaca di setiap peringkat umur...jadikan ia begini

"sembahyanglah kamu sebelum kamu MATI"..pastu letak gambar mayat bawah tu hehe...credit to ust..aku suke..

so aku dapat satu idea dan aku nak cadang kat kerajaan kite yang penuh ngan kasih sayang nih..ONE MALAYSIA..hoyeh hoyeh..bile malaysia ade lebih dari 1???(dengan berwajah kompius)

baca ye..

"berhati-hati ketika memandu,ingat orang tersayang"..tukar kepada.."berhati-hati ketika memandu..ingat MALAIKAT MAUT"..

"patuhi had kelajuan untuk mengelakkan kecelakaan"..tukar kepada...
"bawaklah laju-laju dan moga terus mati bila eksiden...hospital dah penuh..semoga allah mengampunkan anda"

"dilarang membunyikan hon,kawasan hospital"..tukar kepada...
"dilarang membunyikan hon...nanti orang sakit kat hospital sebelah terganggu"

"perlahankan kenderaan...kanak-kanak sekolah melintas"
...tukar kepada...
"perlahankan kenderaan...kanak-kanak sekolah melintas...bayangkan kalau anda yang dilanggar...best??"

..banyak lagi nak bagi cadangan...tapi nanti ah....
aku dah terkesan ngan cadangan sembahyang sebelum mati tu..so aku nak gi suran plak..kot kang mati depan laptop nih..huhu

ok korang...
babai

salamzzz

No comments:

Post a Comment