Search This Blog

Wednesday, September 16, 2009

alah..masing masing lah

bismillah..
salamalaykum

ape kabar semua?semoga sehat insyaallah..
aku sehat je..masih berdebar menunggu tawaran sambung wat master..bile la nak dapat surat jawapan nih..

ok..lupekan dulu hal master..

entry sebelum ni kite dah borakkan pasal rapat tak rapat sof di dalam solat..
jadi di dalam entry kali ini..ingin aku bawakan satu lagi fenomena umat islam yang seringkali berlaku di depan mata kita...
tapi kita diamkan kerana sering beranggapan..
"alah biasa lah tu"..

seminggu yang lalu...
kebetulan aku ke sebuah surau untuk bersolat zohor...
alhamdulilah tetibe surau itu ramai pengunjungnya..
mungkin disebabkan ramadhan..
takpe alhamdulillah..
(sekadar gambar hiasan)
so nak dijadikan cerita..selesai berwuduk aku masuk ke surau..
dan kelihatan 5,6 org pengunjung surau mengambil sorang satu sejadah..
dan dibentangkan berjauhan antara satu sama lain..

"eh apehal lak nih.."kata hatiku hehe..
maka dengan spontan aku berkata pada semua..

"eh solat jemaah ah ramai ramai.."

dan ini jawapan sorang dari mereka..

"alah..masing-masing lah solat..."

aku terkedu..terkejut..terkesima...dan alhamdulillah tidak terkentut..haha sib baik tak batal wuduk...

dan pengunjung yang lain juga bersetuju dengan si mamat tadi...

dan seperti biasa..mulut laser aku memainkan peranannya..
"eh korang ni tak tau ke solat jemaah tu dapat ganjaran lebih..semayang zohor je pon..bukan kene bace kuat-kuat..dah dah..meh sini aku jadi imam..."

maka kami pon bersolat berjemaah alhamdulillah...

dan semalam..sekali lagi perkara ini terjadi...
ketika berwuduk ada 4 org pengunjung lain bersama aku...dan mereka selesai berwuduk dulu..
aku terasa gembira..yey dapat jemaah lagi...
sekali aku masuk surau...

huk aloh..semua dah semayang sendiri sendiri...
ape perangai la puak puak nih...

ada org yang akan berkata..

"biasa ah tu..dah jadi adat org mesia"

aku tak setuju...
benda benda yg menampakkan kebodohan umat islam kenapa kita nak anggap sebagai biasa..
org yang beranggapan begini maknenye beranggapan juga bahawa umat islam menjadi bodoh adalah perkara yang biasa...

dan aku terpikir plak..
kepada golongan yang suka menuduh mereka yang berzikir sendirian selepas solat sebagai WAHHABI....apa pula gelaran yang nak korang berikan pada mereka yang datang ke surau dan masjid dan kemudian bersolat secara bersendirian....
adakah ini juga kategori WAHHABI????

hanya orang bodoh akan jawab YA!!!

hahaha...
kasar ke bahasa aku..ahaks sori...ni kan blog aku..jangan lupe ye hehe

1 comment:

  1. org mesir gak power....time solat penuh je masjid..

    ReplyDelete