Search This Blog

Sunday, August 16, 2009

terengganu darul iman

last week...
jam 11.30 malam..ari kames malam jumaat..
pemanduan dimulakan..
destinasi dituju>>>>marang terengganu..

setengah jam perjalanan...
krohh krohhh...pemanduan aku terganggu..
"bunyi kereta rosak ke nih"..
owh bukan...bunyik abang aku berdengkur kat seat belakang rupenye..
mmg cam kerbau bunyik die..haha

semangat dikekalkan dalam keadaan membara...
pemikiran pada awalnya menyatakan...
"asalkan selamat tak kesah la kalau lambat.."
tapi di dalam perjalanan yang diselimuti kegelapan malam..
pendirian tadi bertukar..
"lagi cepat sampai lagi bagus...masa pon jimat.."

zass kelajuan vios abang aku mencecah 160 km/j...adakalanya ia menjadi 180...
5 jam kemudian...aku di marang sudah haha..

pagi jumaat di marang...
wohoo pertama kali aku diajak tengok upacara sembelihan kerbau..
ni untuk qekah anak abg aku...
aku pon bergegas nengok kerbau ditumbangkan..
org kampung ni ikat kerbau tu sampai die takda can langsung nak bergerak..
apatah lagi kalau die nak berjoget haha..

kelebihan org kampung ni juga terserlah..
setelah setiap inci isi isi kerbau tersebut dimanfaatkan..
tapi najis dalam usus tu die buang ah haha..

and hari tu juga aku makan gulai kerbau...
gulainye sedap..tapi dagingnya agak liat dan berbau siket...

and adat org situ yang baru aku tau..
setiap kali ada majlis kenduri dan sebagainya..
para tetamu akan datang membawa gula dan dihadiahkan pada tuan rumah..
kenapa???aku tak tau..
sebab bile ku tanya..
diorang pon kata...
"ntah le..dari dulu dah jadi camtu"..
so aku layan aje haha...

and perjalanan balik bermula seawal pagi sabtu..
aku menjadi pemandu berhemah dan berjaya mengelak dari disaman..
haha tahniah

No comments:

Post a Comment