Search This Blog

Tuesday, October 20, 2009

hai la sampah..

assalamualaikum..
lemenye tak update..
jom bicara lagi pasal akhlak..hehe

semalam ptg gi pasar malam..
jalan jalan sambil minum air kelapa dalam cawan plastik dibeli dengan harga singgit..
sedut sedut sedut..eii dah abes plak...

maka mata meliar mencari...
"mane gerangan uncle Ton??...uncle TONG SAMPAH sebenarnya..hehe

sekali tak kelihatan la plak..
so masa beli bawang..saje ah tanye si peniaga Melayu itu..
"dik..kedai ko ade tong sampah tak..nak buang cawan ni bole??..(baikkan aku..minta kebenaran nak bagi sampah kat orang lain)..hahaha

sekali si adek itu menjawab..
"sampah buang bawah je bang.."

wohh aku terkesima..terkejut..teruja ke??terkentut tak lagi ye hehe..

aku tgok die..and tanye lagi..
"buang kat mane??"

"bawah meja"..die kate..

aku lantas menjawab.."takpe saya pegang"..

di dalam hati aku mempersoalkan..camane gerangan latarbelakang pendidikan agama beliau..

sudah amat bagus beliau berkecimpung dalam perniagaan...itu mmg islam galakkan..
tapi bab kebersihan..aku tak sure die ikut ajaran agama mana...

aku tidak mengkafirkan die..jangan salah faham ye...

maka aku berusaha mencari tong sampah..dan terjumpe alhamdulillah..
maka bersemadilah sampah itu di tempat yang wajar baginya.

namun aku masih keliru...
kenapa begitu bengapnya manusia ini yang tidak menjaga kebersihan alam pinjaman tuhan ini..

bayangkan ada org meminjam kereta anda..
dan kereta tersebut dipulangkan dalam keadaan berpasir,berlumpur dan sebagainya..marah kan??
bayangkan orang meminjam baju anda dan dipulangkan dalam keadaan ia basah berpeluh dan waaaaangiiiiiiiiii...marah kan?
bayangkan orang meminjam buku anda dan dipulangkan dalam keadaan berconteng monteng..marah kan??
dan bayangkan orang meminjam anak gadis anda dan dipulangkan dalam keadaan tidak suci..laaagi anda marah kan????

maka bayangkanlah..anda meminjam alam ciptaan tuhan dan tidak dipulangkan padanya dalam keadaan yang sepatutnya...anda ingat die tak marah kat anda???

haha..

bersama menjaga kebersihan..
aku mintak maap kat sorang pakcik yang mana anak die kene jerit ngan aku sebab buang sampah dari tingkap kereta depan mata aku...nasib pakcik la aku bukak tingkap mase tu and anak pakcik kene maki ngan aku..haha..aku suke toyota rush yg pakcik bawak..tapi aku kasihan kat kereta tu sebab dapat tuan yang tak reti nak menghargai pinjaman tuhan..

and kepada peniaga pasar malam..
bersama kita menjaga kebersihan..yehaaaa...!!!

No comments:

Post a Comment