Search This Blog

Saturday, October 31, 2009

jangan tinggalkan mereka

bismillah..alhamdulillah

wohh sungguh lama tak berupdate..
busy busy busy..

johor dah pegi alhamdulillah..
sabah tak jadi...
mid valley pon same cancel jugak...

itu antara kerja promosi usim yang aku kene wat hehe..

kembali pada tajuk asal....

ketika di johor seminggu yang lalu....
sorang sorang aku jalan kol 11 malam gi carik makanan..
sebabnya aku tunggu kawan yang tak sampai sampai and aku tertido..

maka dikala malam aku berjalan itu..
terlihat di dalam pub di bawah hotel...
anak melayu dan cina berpakaian seksi menjolok mata..
dirangkul pinggang oleh pasangannya..

hehe...ape la diorang nih..nak menggalakkan aku kawen cepat nih haha..

maka teringat aku pada diri sendiri beberapa tahun yang lalu..

dulu aku membenci kawan aku yang merokok...
aku membenci kawan aku yang join skin head@punk@bla bla bla..
aku membenci kawan aku yang berpakaian seksi..
aku membenci kawan aku yang cerita pada aku bahwa die telah berzina...
aku membenci kawan aku yang derhaka pada mak ayah dia...
aku membenci kawan aku yang kuat melawan cikgu...

gile ramai aku benci..sape je yang aku suke kalo camni???
haha
mak papa aku sayang..abang kakak keluarga aku sayang..makwe aku pon aku sayang..hahaha ramai ramai..

hingga la satu masa aku ditegur sendiri oleh sorang kawan aku yang berciri ciri seperti salah satu yang tersenarai di atas..

gini kata kata die..
"aku tau la ko belaja agama..ngaji jejauh naik flight ke hulu ke hilir..tapi kalo ilmu ko tu tak digunekan nak tegor org perangai jahanam cam aku ape pekdahnya...setakat ko nak dok kat mesjid gi ajar org org tue yang tak reti nak buat dosa mcm aku ni ape guneye..diorang sume baik dah...tobat dah..takde nak gi kepit ngan pompuan sume..."

aku tersentak..terdiam..terkejut..terkesima..terkentut tidak sama sekali ye..
pastu ngan selambe aku meneruskan aktiviti makan aku yang terhenti tadi...kawan aku pon wat muke hangin ngan aku...

punce die cakap gitu kat aku sebab die perasan aku cube menjauhkan diri dari bergaul dengan die dan kawan kawan yang lain yang jugak menurut die separa jahanam...

bermula pada detik itu sebenarnya aku merasa aku perlu merubah diri aku..
btol gak kate kawan tuh..
sape lagi nak menegur puak puak separa jahanam ni kalau bukan kengkawan diorang sendiri..

jadi kalau aku menjauhkan diri dari diorang..sampai bile diorang nak sedar akan kesalahan yang dibuat...dieorang maybe tahu itu salah..tetapi terlupa aje rasenye..

jadi aku bertekad untuk terus berkawan dengan kawan kawan aku yang berperangai separa jahanam ini...
pernah sekali kawan aku menghembuskan asap rokok kat muke aku..sebab nak ajak aku try bende tuh...aku jerit TAK NAK!!!!haha x la sampai menjerit...

pernah juga kawan aku berlaga pipi dengan kawan berlainan jantina di depan aku...dan awek cun tersebut mempelawa aku melakukan perkara yang sama...wohoo..alhamdulilah iman kuat...kalau tak sudah tentu aku ada pengalaman baru dan dosa yang baru..haha

dan pernah aku berjumpa ngan kawan yang matanya merah menyala..aku tanya..ko lepas abes shooting cite padiyappa ke??
dan selambe die jawab.."tak ah bro..baru layan ganja and main ngan awek gua..."

perghh gile kentang beb...kawan aku tu haha...

so aku ni ngan mulut yang tidak dicover insurans oleh takaful ikhlas(terima kasih kepada agent yang sentiasa mengambil berat)haha..
aku pon sound le kawan kawan yg wat silap nih...tapi ngan cara yang baik dan die respond baik..

tak la aku kate..wohh berzina..rejam rejam rejammmmmmmmmmm....

kesimpulan yg nak aku katakan...

kepada kengkawan lulusan azhar...kuis@kisdar...kiblah..smapkajang dan sesape je la..
kalo kawan kite berperangai separa or fully jahanam...jgn terus menjauhkan diri dari mereka..
bantu mereka sekadar yang kita mampu...nasihatkan mereka dan ingatkan mereka akan balasan atas kesilapan yang mereka lakukan..

and kalau nak selamat..kat ujung nasihat tu selitkan ayat gini..
"kali ni aku tegur salah silap ngko..tak bermakna aku ni suci bersih macam iklan dobi..jauh lagi nak kata aku maksum...so satu masa kalo ko nampak aku wat silap..ko tegur aku balik..kite manusia beb"...

sekian dari aku...

No comments:

Post a Comment