Search This Blog

Saturday, July 10, 2010

kecil tapi power

assalamualaikum..
bismillahirrahmanirrohim...

akhirnya timbul rasa rajin mengupdate blog ni setelah agak lame tidak berisi...

hujung minggu merupakan satu kebiasaan bagi family aku terutamanya parents aku untuk pergi bekebun serba siket kat kebun kami di kuang..
dan hari ni alhamdulillah aku berpeluang dan diberi tenaga untuk membantu mereka menjalankan rutin mingguan mereka yang biasa...

dan nak dijadikan cerita..peristiwa beberapa bulan lepas berulang lagi pada hari ini...
sebulan yang lalu kalau tak silap aku...ketika sedang syok memotong rumput..dengan tak sengaja aku termesin sekali sebuah sarang tebuan kat pangkal pokok ape ntah dalam kebun tu...

maka cam biasa...pandai carik pasal pandai tanggung ah akibatnya...
dengan sepantas tebuan aku telah terkena 2@3 das sengatan tebuan yang sehat sehat badan mereka..sengatan yang hinggap di pergelangan telah menyebabkan tangan kanan aku keseluruhannya hingga ke bahu terasa kebas dan pedih pedih...

seminggu kemudian sarang tersebut selamat dimusnahkan oleh bapak aku...hehe

dan tadi ketika sedang menghayun hayun mesin pemotong rumput di celah celah pokok..
zupp..ada satu sengatan hinggap kat kening kanan aku..perghh gile nye pedih beb..aku dah pikir..
"aduh..tebuan lagi ke?"...maka aku pon berlari lari bapak untuk menyelamatkan diri sambil memegang dahi yang mule pedih...

tapi bile pusing belakang..tak nampak plak aku tebuan or sarangnye...dan aku juga tidak terus dikejar serangga serangga KECIl itu...

so aku berhenti seketika dengan harapan nak sambung memotong semula...

tak sampai seminit...sakit di kening dan dahi merebak ke hidung dan bahagian kepala menjadi kebas dan sangat pedih...

aku tros balik carik bapak aku tanye kot ada ubat yang best best ke...

ada katenye...sejenis minyak panas disapu ke kening...dan disebabkan bapak aku tak nampak kat mane kesan sengatannya...dengan segala hormatnya beliau sapu minyak tu kat mata aku sekali...

adoyai...nak nangis rasenye bile minyak panas masuk mata...alhamdulillah teknik membasahkan tuala dan menekannya sekuat hati kat mata mampu mengurangkan sakit...

dan kesannya...skrang nih mata kanan aku sepet sikit sebab dah bengkak kene sengat haha...

ape nak cite kat sini bukan pasal sakit yang dialami...akan tetapi, dua peristiwa ini membuat aku berfikir akan manusia yang berbadan besar berakal sehat tapi tidaklah sehebat mana pon..

baru baru ni ade berita student kene buli sampai mati...
pastu ada plak cite askar pon kene buli sampai mati...
belum dikira dulu nye kes polis tembak budak sampai mati...
pastu plak kerajaan dok tangkap orang masuk ISA berulang kali...

entah kenapa manusia ini semuanya merasa megah dan hebat sehingga sanggup melakukan segala jenis keburukan ini...

adakah kerana pangkat yang besar??
duit yang berlipat kali ganda jumlahnya???
kereta dan rumah mewah yang dimilikinya??
bodyguard yang dirasakan setia melindunginya??

ada baiknya jika kita jadi seperti si tebuan ini sume...
tubuhnya kecil...adakalanya tak perasan pon bila melihatnya...

kerjanya tidak pernah membuli,menganiaya atau sengaja menyakiti sesama makhluk yang lain..
tetapi hanya bertindak bilamana dirinya terasa diancam...
dan tindakannya btol btol memberi kesan yang mendalam...

maka janganlah kita merasa diri kita hebat dengan kebesaran yang ada...
lebih elok jika rasa rendah diri dijadikan peneman setiap masa...
nescaya dunia ini aman bahgia...

dan 2 peristiwa disengat ini juga membuka mataku untuk melihat dan mengatakan bahawa..

kemenangan bukanlah sentiasa milik mereka yang besar dan kuat
juga bukan selalu dimiliki oleh mereka yang merasakan dirinya hebat
cuba kalau puak puak sengal ni kene sengat
kompem menggelabah macam dunia depan mata dah nak kiamat..

hehe
wassalam

No comments:

Post a Comment