Search This Blog

Thursday, July 23, 2009

itulah lumrah

salam...
ari ni sungguh letih..
hmm minggu ni kot sangat meletihkan..
bulan ni pon gile nye letih..
hmm maybe start 1 JUN dulu aku asyik rase letih dan takde semangat je..

tadi semasa di ofis..
dapat panggilan telefon kawan lama..
ahaks ustaz arif musa..
lame tak jumpe..
and tak sia sia jumpe bile die belanje aku nasi ayam and cendol hehe
sayang arip muwah muwah muwah..

member aku sorang nih baru dapat anak..
tahniah diucapkan dan semoga Aufa menjadi seorang anak yang solehah..

sebut pasal anak...
bermakna bertambahnya jumlah manusia di atas muka bumi ini..
tapi ahad lepas..
sorang sahabat di kuis dan azhar kehilangan ibunya..
takziah buat ustaz mustafa kamal ahmad misra..
semoga allah merahmati ibunya dan sekalian umat islam

inilah lumrah alam..
bila ada yang lahir..
ada saja yang pergi..
kadang kadang tak ada yang lahir..
asyik pergi je mane yang ade...

same je mcm bende lain..
nasik di dalam pinggan..
makin lama makin berkurangan..
kemudian bertambah disebabkan perut yang tak penah kenyang..
dan ia tetap akan kembali berkurangan..
sampai sudahnya abes sume nasi dalam periuk ditelan..
sib baik senduk tu panjang..
kalo tak sure ilang gak haha..

itulah lumrah kehidupan..
mane ade yang kekal abadi melainkan allah yang maha besar..
malah para anbiya pon wafat..
para ulama juga pergi meninggalkan dunia..
para penjenayah pon begitu..
mujahid..munafiq..musyriq..sumenye bakal meninggalkan dunia ini..

amalan je lah yang boleh dibawak bersama

teringat ketika di Adni..
sewaktu mengingatkan anak-anak murid tersayang akan balasan akhirat kelak..

ada yang bertanya..
kekayaan ayah saya tak akan menjamin syurga ke ustaz..?
ayah saya dato'...tak terjamin ke?
tidak tidak dan tidak kata aku..
tapi boleh je kalau kamu nak jadikan perkara perkara tu sebagai punca kamu masuk syurga..

pandai la hangpa pikir sendiri camne..

zaman sekarang ni ramai anak muda yangs emakin bijak..
bila diajak kearah kebaikan..
ini katanya..
"saya muda lagi..ikut adatnya..abg yang mati dulu nanti"..

jangan lupa wahai anak muda..
orang zaman skrang ramai yang suke minum kelapa muda..yang tua megah bergantung lagi kat pokok..haha

pemikiran ala ala anak muda ni lah aku rasa yang membuatkan mereka gemar membazir nyawa di tengah highway...
memang benci melihat mereka merempit tak tentu hala..menyumpah seranah aku di dalam hati..
tetapi kalau tiba di depan sane kepala mereka bersepai di celah tayar treler..
sedih juga rasenye..
kenape mcm tu je ko abeskan nyawe ko..

rugi dik rugi..

so di entry kali ini..
jom bermuhasabah diri..
bersediakan menghadapi hari kemudian yang bakal tiba ntah bila bila..

bersama kita memikirkannya..
bak kata 'pakdie' sahabat lama..orang melayu memang malas berfikir..

semoga bebelan kali ini menjadi peringatan untuk aku dan ngko sume...
cayalah
salamzzz

No comments:

Post a Comment