Search This Blog

Friday, July 17, 2009

oi rindunye la

salam

heh kali ni aku nak cakap pasal rindu..
tapi bukan aku rindu kat anak murid aku,rindu nak main muzik cam dulu,rindu nak jalan jalan..bukan bukan dan buuuuuuuuuukan..

rindu ni kembali berputik dua hari yang lalu.
dikala mentari pagi semakin meninggi...
memanjangkan bayang setiap objek pegun yang gagal ditembusi cahaya sang mentari..
aku di dalam pejabat..
terkurung...
tidak bebas...
menghadap pc..

sekali baru perasan...
alamak..sengal btol..buku dari library blom pulang lagi...
tekan tekan tekan..laptop and pc pon tertutup..

"saya nak gi library jap ek"..pesan aku pada staff staff di opis...
terasa plak kaki ni nak melangkah sahaja...
selama ini walau ke library yang hanya seratus meter jauhnya..
kaki ini hanya menekan padel minyak,brek dan clutch..
kali ini ia melangkah sendiri...

"ok encik azrin...buku dah dipulangkan"..kata si pembantu library..
maka langkah aku pon diteruskan menuju ke ppintu keluar...
kelibat 5 orang pelajar universiti menarik minat anak mata yang agak perang warnanya ini...
macam biase...aku hanya melemparkan senyuman pada mereka...

op op op stop...
aku stop melangkah..stop tersenyum and stop melihat kelibat mereka...
"aha..yang ini lebih menaikkan nafsu.."kataku dalam hati...

'HADITH'

wah wah wah..aku berada betul betul di hadapan ruangan buku untuk bidang hadith...
tet tenet..aku melangkah masuk..
howaaaaa
tuhfatul ashraf...subulus salam dan bla bla bla...

"alamak..dah 10 minit kat sini"..aku pon berlalu pergi menuju kembali ke opis...
sempat lagi sekali tersenyum kepada pelajar-pelajar tadi dan makcik cleaner yang sedang bekerja...

wah rindunya aku ingin kembali bergelumang dengan buku buku...
zaman persekolahan dan kolej dan universiti kembali merewang rewang di dalam kotak mindaku ini...
perjalanan pulang ke opis di bawah terik mentari tidak menghilangkan senyuman ku melambangkan gembiranya rasa hati ini disebabkan 10 minit di library tadi...

"assalamualaikum..."sapaku..
"boss nak mintak sign surat nih"...

hidupku kembali seperti tadi...kebosanan mula mengisi ruangan kosong ini kembali...

hai la rindunyeee...

2 comments:

  1. ur post makes me appreciate my surrounding at the moment, i should be happier as a medical student for the time being even exam was so distressful

    ReplyDelete
  2. yeh...kene happy jadik student...betul lah setengah orang kata...alam kehidupan sebagai pelajar sangat indah dan kan kekal indah sampai bila bila

    ReplyDelete